Fredericia

Mageløs militærby med velbevaret voldanlæg og smukke syn langs Lillebælt

En tur på voldene i Fredericia er noget særligt. Her går du ikke bare med en fantastisk udsigt over byen og Lillebælt. Du går også på et unikt stykke dansk militærhistorie. For intet andet sted i Danmark er en bys befæstning så velbevaret som her. Og intet andet sted er en hel by bygget op omkring en befæstning som her.

Efter flere års militære nederlag og en generel følelse af uro i et krigsplaget Europa valgte Frederik den 3. at opføre en helt ny by til at forsvare landet. Fredericia blev derfor bygget som en fæstning med kanoner, bastioner og med et snorlige net af gader, og i dag sætter det mægtige voldanlæg stadig et markant præg på byen.

Fri tro og nye tanker på Syrekajen

Et andet historisk særpræg ved byen er, at den som den eneste by i Danmark frem til 1849 havde religionsfrihed. Det betød, at byen var beboet af  religiøse mindretal fra flere forskellige lande, og de bragte nye tanker og afgrøder med til byen – blandt andet kartoflen og tobaksplanten.

I dag bliver der også tænkt nye tanker i Fredericia. I byens sydlige ende, der tidligere lagde kvadratmeter til tung industri og gik under øgenavnet “Syrekajen”, er der nemlig fuld gang i en stor byudvikling. En udvikling som med små 400 års forsinkelse skal bringe Frederik den 3.’s planer om at anlægge en kanalhavn til virkelighed.

Læs mere:

Det gamle voldanlæg er et naturligt omdrejningspunkt i Fredericia. Men byen har også meget andet at byde på. Her er et forslag til en tur rundt i byen:

Rundt på volden

Et oplagt sted at starte en byrundtur er ved Prinsens Port. Herfra kan man gå op på byens imponerende volde, der strækker sig som en hestesko rundt om byen. Oppe på voldene kan du tydeligt se, hvordan byens gader er anlagt symmetrisk for at gøre dem nemmere at forsvare.

Udsigt over Lillebælt fra Fredericia
Efter en god kilometers vandring på voldene, kommer du til den del af befæstningen, der vender ud mod Lillebælt. Her kan du nyde udsigten og eventuelt tage en afstikker ned stranden, hvor der er gode badeforhold. Vend derefter tilbage til volden og gå langs Øster Voldgade, til du kommer til Krudttårnet fra 1675.

Kanalbyen

Fra Krudttårnet drejer du ind mod byen ad Oldenborggade. Her venter byens nye område, der går under navnet Kanalbyen. Områdets navn stammer fra Frederik den 3.’s tid, hvor kongen havde planer om at opføre en kanalhavn i byen. Planerne blev dog aldrig til noget.

Men i dag er byudviklingen i fuld gang, og området byder på kanaler, moderne huse, rekreative områder og en god udsigt over Lillebælt og Lillebæltsbroen.

Kosmoramabygningen i Fredericia
Fra bunden af havneområdet kan du følge Gothersgade op mod byens butiksområde. Gaden byder på flere spændende huse – blandt andet Kosmoramabygningen fra 1935, der er opført i byggestilen art nouveau.

På opdagelse blandt byens ældste huse

For enden af Gothersgade kan du enten gå til venstre og tilbage mod Prinsens Port – eller du kan vælge at udvide din rundtur ved at gå til højre og på opdagelse i gaderne mellem Danmarksgade og Prinsensgade.

Her ligger der stadig en del velbevarede byhuse og små bindingsværksgårde fra byens unge år, ligesom Trinitatis kirke fra 1690 befinder sig i dette område.  En sjov detalje ved kirken er, at den ikke har noget tårn. Simpelthen fordi det var forbudt at bygge højere end voldene på det tidspunkt.

Volden

Kanoner ved volden i Fredericia

Fredericia er uløseligt forbundet med den danske militærhistorie – og det kan stadig ses rundt omkring i byen. Først og fremmest med den imponerende vold og næsten intakte vold, der stadig omgiver det meste af midtbyen.

Volden er i dag et attraktivt grønt område, der med sit 16 kilometer lange stisystem giver gode muligheder for at få rørt sig.

Øvrige militære anlæg

Prinsens Port i Fredericia

Prinsens Port er vel nok den mest fotogene vej ind gennem voldene. Porten er opført i 1753 og fører ind til Landsoldatpladsen, hvor en statue er rejst til minde om sejren i 1849. Derudover er der tre øvrige porte ind til byen: Danmarks Port, Nørre Port og Kongens Port.


Krudttårnet ligger i den østlige del af voldanlægget med en fin udsigt over Lillebælt. Tårnet er fra 1675 og dermed det ældst bevarede militære anlæg i byen.

Andre militære bygninger inkluderer kasernen fra 1936 og det gamle tøjhus, der oprindeligt var opført som sukkerkogeri, og som i dag er omdannet til spillested.

Museer

Fredericia Museum ligger lige uden for volden og består af en række historiske huse, der er blevet flyttet ud fra midtbyen og genopført. Hovedbygningen er eksempelvis fra starten af 1700-tallet. Desuden kan du blandt andet se en tobakslade. Disse lader var et meget normalt syn i byen i 1800-tallet, hvor der blev dyrket meget tobak.

Du kan også kigge ind i et lille bunkermuseum, der ligger i forbindelse med voldene, og du kan besøge den Telegrafhistoriske Samling.

Minibyen og Legeparken

Madsby Legepark

For børn og barnlige sjæle har Fredericia en hel, lille verden af byde på på den anden side af banegården.

Det drejer sig om Den Historiske Miniby, der gengiver Fredericia anno 1849 i størrelsesforholdet 1:10, og der drejer sig om den enorme legeplads Madsby Legepark, hvor børnene kan boltre sig. De to børnevenlige seværdigheder er forbundet med et lille tog.

Børkop Vandmølle

Godt 10 kilometer nord for Fredericia ligger den historiske Børkop Vandmølle. Møllens historie går tilbage til 1600-tallet, og der holder i dag en god restaurant til i lokalerne. Omkring vandmøllen er der flere gode vandrestier.

Middelfart

Middelfart

Selvom Middelfart godt nok ligger uden for denne hjemmesides geografiske dækningsområde, så synes vi, at vi er nødt til lige at gøre lidt reklame for købstaden. For det er virkelig en hyggelig by, der venter på den anden side af Lillebælt, som det næsten vil være synd ikke at besøge, hvis du er på disse kanter.

Læs mere om Middelfart hos VisitMiddelfart.

Indbyggertal (2022)

Fredericia by: 40.886
Fredericia Kommune: 51.606

Vigtige årstal

1650: Frederiksodde bliver grundlagt. I 1664 skifter byen navn til det latinske Fredericia.
1657: Svenskerne invaderer byen og brænder den ned
1683: Der gives religionsfrihed og asylret til folk, der vil flytte til byen
1849: Den 6. juli vinder de danske tropper slaget mod slesvig-holstenske oprørere i Fredericia
1866: Jernbanen kommer til byen.

Byens historie i korte træk

Fredericias historier adskiller sig fra de fleste andre danske byer, da den er opført “fra bunden” som en fæstningsby. Området Bersodde blev valgt som et strategisk godt sted at opføre den nye militærby, og det blev i 1650 starten på Fredericia. 

5.000 mand – primært bønder og fanger – gik i gang med at bygge den omfattende befæstning, men det var ikke nok til at holde svenskerne fra porten. De erobrede og nedbrændte byen i 1657.

I starten var det ikke specielt attraktivt at flytte til den nyanlagte by. Derfor blev beboerne fra de tre omkringliggende landsbyer, Ullerup, Hannerup og Hyby tvangsforflyttet for at sætte lidt gang i væksten. Og desuden lokkede kongen med 50 års told- og skattefrihed og gratis byggegrunde. Da det tiltag heller ikke satte den ønskede gang i væksten, indførte kongen også asylret og religionsfrihed i byen – som det eneste sted i Danmark. 

Det betød, at mange forfulgte religiøse mindretal fra blandt andet Tyskland, Frankrig, Spanien og Holland bosatte sig i byen – i øvrigt sammen med en del kriminelle, der udnyttede asylretten til at starte på en frisk. 

De nye indbyggere bragte friske dyrkningsmetoder og afgrøder med fra udlandet, og det betød blandt andet, at Fredericia blev centrum for en stor tobaksindustri. I 1800-tallet var byen derfor præget af en stor mængde tobakslader.

Kanoner ved volden i Fredericia

I 1849 kom byens befæstning til gavn. Slesvig-holstenske oprørere havde belejret byen, men den 6. juli foretog de danske tropper ved Fredericia et succesfuldt modangreb og sendte de fjendtlige tropper på retur. Dagen bliver hvert år markeret med en stor byfest.

Omvendt var fæstningen ikke til megen gavn i 1864, da de danske tropper var på tilbagetog, og sidenhen mistede befæstningen helt sin militære betydning.

Spisesteder

Fredericia byder på spisesteder, der varierer lige fra Michelin-måltider i form af restauranten 10 Trin Ned til cafémad uden så mange dikkedarer. Læs mere om spisesteder hos Tripadvisor.

Overnatning

Fredericia er lidt af et trafikalt knudepunkt, så der er mange overnatningsmuligheder i forskellige prisklasser. Se flere overnatningssteder hos Booking.com.

(Annonce)

Tag med på en byrundtur

Det gamle voldanlæg er et naturligt omdrejningspunkt i Fredericia. Men byen har også meget andet at byde på. Her er et forslag til en tur rundt i byen:

Rundt på volden

Et oplagt sted at starte en byrundtur er ved Prinsens Port. Herfra kan man gå op på byens imponerende volde, der strækker sig som en hestesko rundt om byen. Oppe på voldene kan du tydeligt se, hvordan byens gader er anlagt symmetrisk for at gøre dem nemmere at forsvare.

Udsigt over Lillebælt fra Fredericia
Efter en god kilometers vandring på voldene, kommer du til den del af befæstningen, der vender ud mod Lillebælt. Her kan du nyde udsigten og eventuelt tage en afstikker ned stranden, hvor der er gode badeforhold. Vend derefter tilbage til volden og gå langs Øster Voldgade, til du kommer til Krudttårnet fra 1675.

Kanalbyen

Fra Krudttårnet drejer du ind mod byen ad Oldenborggade. Her venter byens nye område, der går under navnet Kanalbyen. Områdets navn stammer fra Frederik den 3.’s tid, hvor kongen havde planer om at opføre en kanalhavn i byen. Planerne blev dog aldrig til noget.

Men i dag er byudviklingen i fuld gang, og området byder på kanaler, moderne huse, rekreative områder og en god udsigt over Lillebælt og Lillebæltsbroen.

Kosmoramabygningen i Fredericia
Fra bunden af havneområdet kan du følge Gothersgade op mod byens butiksområde. Gaden byder på flere spændende huse – blandt andet Kosmoramabygningen fra 1935, der er opført i byggestilen art nouveau.

På opdagelse blandt byens ældste huse

For enden af Gothersgade kan du enten gå til venstre og tilbage mod Prinsens Port – eller du kan vælge at udvide din rundtur ved at gå til højre og på opdagelse i gaderne mellem Danmarksgade og Prinsensgade.

Her ligger der stadig en del velbevarede byhuse og små bindingsværksgårde fra byens unge år, ligesom Trinitatis kirke fra 1690 befinder sig i dette område.  En sjov detalje ved kirken er, at den ikke har noget tårn. Simpelthen fordi det var forbudt at bygge højere end voldene på det tidspunkt.

Seværdigheder

Volden

Kanoner ved volden i Fredericia

Fredericia er uløseligt forbundet med den danske militærhistorie – og det kan stadig ses rundt omkring i byen. Først og fremmest med den imponerende vold og næsten intakte vold, der stadig omgiver det meste af midtbyen.

Volden er i dag et attraktivt grønt område, der med sit 16 kilometer lange stisystem giver gode muligheder for at få rørt sig.

Øvrige militære anlæg

Prinsens Port i Fredericia

Prinsens Port er vel nok den mest fotogene vej ind gennem voldene. Porten er opført i 1753 og fører ind til Landsoldatpladsen, hvor en statue er rejst til minde om sejren i 1849. Derudover er der tre øvrige porte ind til byen: Danmarks Port, Nørre Port og Kongens Port.


Krudttårnet ligger i den østlige del af voldanlægget med en fin udsigt over Lillebælt. Tårnet er fra 1675 og dermed det ældst bevarede militære anlæg i byen.

Andre militære bygninger inkluderer kasernen fra 1936 og det gamle tøjhus, der oprindeligt var opført som sukkerkogeri, og som i dag er omdannet til spillested.

Museer

Fredericia Museum ligger lige uden for volden og består af en række historiske huse, der er blevet flyttet ud fra midtbyen og genopført. Hovedbygningen er eksempelvis fra starten af 1700-tallet. Desuden kan du blandt andet se en tobakslade. Disse lader var et meget normalt syn i byen i 1800-tallet, hvor der blev dyrket meget tobak.

Du kan også kigge ind i et lille bunkermuseum, der ligger i forbindelse med voldene, og du kan besøge den Telegrafhistoriske Samling.

Minibyen og Legeparken

Madsby Legepark

For børn og barnlige sjæle har Fredericia en hel, lille verden af byde på på den anden side af banegården.

Det drejer sig om Den Historiske Miniby, der gengiver Fredericia anno 1849 i størrelsesforholdet 1:10, og der drejer sig om den enorme legeplads Madsby Legepark, hvor børnene kan boltre sig. De to børnevenlige seværdigheder er forbundet med et lille tog.

Middelfart

Middelfart

Selvom Middelfart godt nok ligger uden for denne hjemmesides geografiske dækningsområde, så synes vi, at vi er nødt til lige at gøre lidt reklame for købstaden. For det er virkelig en hyggelig by, der venter på den anden side af Lillebælt, som det næsten vil være synd ikke at besøge, hvis du er på disse kanter.

Læs mere om Middelfart hos VisitMiddelfart.

Fakta og historie

Indbyggertal (2020)

Fredericia by: 40.981
Fredericia Kommune: 51.377

Vigtige årstal

1650: Frederiksodde bliver grundlagt. I 1664 skifter byen navn til det latinske Fredericia.

1657: Svenskerne invaderer byen og brænder den ned

1683: Der gives religionsfrihed og asylret til folk, der vil flytte til byen

1849: Den 6. juli vinder de danske tropper slaget mod slesvig-holstenske oprørere i Fredericia

1866: Jernbanen kommer til byen.

Byens historie i korte træk

Fredericias historier adskiller sig fra de fleste andre danske byer, da den er opført “fra bunden” som en fæstningsby. Området Bersodde blev valgt som et strategisk godt sted at opføre den nye militærby, og det blev i 1650 starten på Fredericia. 

5.000 mand – primært bønder og fanger – gik i gang med at bygge den omfattende befæstning, men det var ikke nok til at holde svenskerne fra porten. De erobrede og nedbrændte byen i 1657.

I starten var det ikke specielt attraktivt at flytte til den nyanlagte by. Derfor blev beboerne fra de tre omkringliggende landsbyer, Ullerup, Hannerup og Hyby tvangsforflyttet for at sætte lidt gang i væksten. Og desuden lokkede kongen med 50 års told- og skattefrihed og gratis byggegrunde. Da det tiltag heller ikke satte den ønskede gang i væksten, indførte kongen også asylret og religionsfrihed i byen – som det eneste sted i Danmark. 

Det betød, at mange forfulgte religiøse mindretal fra blandt andet Tyskland, Frankrig, Spanien og Holland bosatte sig i byen – i øvrigt sammen med en del kriminelle, der udnyttede asylretten til at starte på en frisk. 

De nye indbyggere bragte friske dyrkningsmetoder og afgrøder med fra udlandet, og det betød blandt andet, at Fredericia blev centrum for en stor tobaksindustri. I 1800-tallet var byen derfor præget af en stor mængde tobakslader.

Kanoner ved volden i Fredericia

I 1849 kom byens befæstning til gavn. Slesvig-holstenske oprørere havde belejret byen, men den 6. juli foretog de danske tropper ved Fredericia et succesfuldt modangreb og sendte de fjendtlige tropper på retur. Dagen bliver hvert år markeret med en stor byfest.

Omvendt var fæstningen ikke til megen gavn i 1864, da de danske tropper var på tilbagetog, og sidenhen mistede befæstningen helt sin militære betydning.

Spise og sove

Spisesteder

Fredericia byder på spisesteder, der varierer lige fra Michelin-måltider i form af restauranten 10 Trin Ned til cafémad uden så mange dikkedarer.

Læs mere om spisesteder hos Tripadvisor.

Overnatning

Fredericia er lidt af et trafikalt knudepunkt, så der er mange overnatningsmuligheder i forskellige prisklasser. 

Se flere overnatningssteder hos Booking.com.

Billeder fra Fredericia

Billeder fra Fredericia

(Annonce)

Oplevelser i nærheden

Christiansfeld

Læs mere

Hejlsminde

Læs mere

Kolding

Læs mere

Skamlingsbanken

Læs mere

Trelde Næs

Læs mere

Vejle

Læs mere

Links og kort

Visit Fredericia – turistinfo om Fredericia

Museerne i Fredericia – byhistorie og museer

Kanalbyen – info om Fredericias nye bydel