Bryrupbanestien med Den Genfundne Bro

“Danmarks smukkeste jernbane.” Intet mindre.

Sådan blev den nye jernbanestrækning mellem Horsens og Bryrup hurtigt døbt i folkemunde, efter åbningen i 1899. Der er heller ingen tvivl om, at det må have været en smuk tur, man kunne tage med toget dengang og frem til banens ophør i 1968.

I dag kan man stadig få en fornemmelse for, hvad de togrejsende på have oplevet. Den gamle banestrækning er nemlig omdannet til en populær cykel- og vandresti mellem Horsens og Bryrup. 

Broen der dukkede op igen

Ved Vestbirk passerer banestien lidt af en seværdighed i form af Den Genfundne Bro. Den smukke gamle jernbro blev bygget i forbindelse med etableringen af banen i 1899, så toget kunne krydse Gudenåen. 

Sidenhen blev den dækket til og blev i stedet en del af en dæmning. Men i 2004 blev broen igen gravet fri og sat i stand. Derfor stråler broen nu igen i al sin herlighed og udgør et oplagt (og meget populært) stop undervejs på turen mellem Horsens og Bryrup.

Læs mere

Den Genfundne Bro

Da jernbanen mellem Horsens og Bryrup blev indviet i 1899, var jernbanebroen over Gudenåen et af de store tilløbsstykker på den 35 kilometer lange strækning (som toget i øvrigt tog hele 2 timer og et kvarter om at tilbagelægge!). 

Den 50 meter lange og 13 meter høje stålgitterbro var den højeste i hele Norden, og den førte sikkert passagerer og gods over den brusende Gudenå.

I 1920’erne blev der behov for at udvide bredden af sporene på strækningen, og det blev en udfordring i forhold til broen. Derfor blev det besluttet at dække broen til med jord og på den måde anlægge nye spor oven på de gamle. Broen blev derfor dækket til i 1929, så togskinnerne kunne gøres bredere.

Og her lå den så og puttede sig bag jorddæmningen i 85 år, og der skulle et Vandrammedirektiv fra EU til for at få broen fritlagt igen. Direktivet dikterede, at der skulle være fri passage for Gudenåens dyreliv – og så besluttede man at fjerne dæmningen.

I 2014 var broen fritlagt – eller genfundet – og siden da, har den rødmalede stålgitterbro været en betydelig turistmagnet i det østjyske. Læs meget mere om broen hos Horsens Kommune.

Oplevelser ved Bryrupbanestien

Tuen mellem Horsens og Bryrup er cirka 35 kilometer lang (derfra går ruten videre til Silkeborg, hvis du har mod på mere). 

Nedenfor kan du læse mere om, hvad der venter på fra Horsens mod Bryrup. Du kan se et kort over strækningen hos Naturstyrelsen.

Horsens

Den gamle togstrækning gik helt ind til banegården i Horsens. I dag starter ruten dog På Egernvej tæt ved Fængslet. Kommer du fra banegården, kan du besøge Bygholm park og herregård (billedet) undervejs. 

Lundum Mølle

Efter nogle kilometer kommer du til Lundum Mølle. Her lå der engang et friluftsbad, men i dag er der i stedet lavet put and take. Her er bænke, hvis du trænger til et hvil.

Østbirk

I Østbirk er der mulighed for at tanke forsyninger. Du kan også kigge ind i Østbirk Kirke, som tidligere tilhørte det nærliggende Urup Gods og dets ejer, søhelten Peder Skram. I kirken kan du se ligstenen for Peder Skram og hans familie, og på kirkegården er der rejst en mindesten.

Den Genfundne Bro

Ved Vestbirk går stien over Den Genfundne Bro. Gør et stop og kig ned på den rislende Gudenå og slå dig evt. ned med madpakken ved en af bænkene.

Afstikker til Vestbirk Kraftværk

Tæt ved Den Genfundne Bro kan du tage en stikvej ned til Vestbirk Kraftværk. Værket er opført i 1924 ved en opstemning af Gudenåen, som samtidig skabte flere af de omkringliggende søer. Værket er stadig i funktion, men producerer meget lidt strøm. I stedet fungerer værket som formidlingscenter.

Brædstrup

Den tidligere stationsby er et stop værd. Her ligger der et par spisesteder, og området omkring den tidligere stationsbygning er omdannet til et rekreativt byrum. Der ligger også en stor park i byen.

Bryrup

Den oprindelige togstrækning endte i Bryrup. Først i 1929 blev banen forlænget til Silkeborg. De lokale kalder byen “Danmarks smukkeste hul i jorden”, fordi den ligger i en dal omgivet af bakkede skove.

Det er helt sikkert værd at gå lidt på opdagelse i Bryrups omegn, hvis du har tiden til det. En rundtur om Bryrup Langsø og Karlsø kan eksempelvis anbefales. 

Veteranbanen til Vrads

I Bryrup kan du få en fornemmelse af, hvordan det i sin tid var at rejse med tog på strækningen. En fem kilometer lang strækning mellem Vrads og Bryrup er nemlig bevaret, og her kan du køre en tur med nogle af de damplokomotiver og skinnebusser, som oprindelige betjente ruten.

Veteranbanen mellem Bryrup og Vrads

Veteranbanen i Bryrup er et sikkert hit blandt børn og togentusiaster. Du kan både køre med et af de originale damplokomotiver fra 1928 og med mere “moderne” skinnebusser fra 1952.

Turen bumler stille og roligt afsted gennem skoven og med udsigt til idylliske søer. Undervejs kan du hoppe af ved Skaaningbro Station, som må være en af landets mindste af sin slags.

Vrads er endestationen. Her kan du købe is og mad i den gamle stationsbygning, og du kan gå en tur i det grønne, inden turen går tilbage til Bryrup. Læs mere om veteranbanen og køretider på Veteranbanen.dk.

(Annonce)

Den Genfundne Bro

Da jernbanen mellem Horsens og Bryrup blev indviet i 1899, var jernbanebroen over Gudenåen et af de store tilløbsstykker på den 35 kilometer lange strækning (som toget i øvrigt tog hele 2 timer og et kvarter om at tilbagelægge!). 

Den 50 meter lange og 13 meter høje stålgitterbro var den højeste i hele Norden, og den førte sikkert passagerer og gods over den brusende Gudenå.

I 1920’erne blev der behov for at udvide bredden af sporene på strækningen, og det blev en udfordring i forhold til broen. Derfor blev det besluttet at dække broen til med jord og på den måde anlægge nye spor oven på de gamle. Broen blev derfor dækket til i 1929, så togskinnerne kunne gøres bredere.

Og her lå den så og puttede sig bag jorddæmningen i 85 år, og der skulle et Vandrammedirektiv fra EU til for at få broen fritlagt igen. Direktivet dikterede, at der skulle være fri passage for Gudenåens dyreliv – og så besluttede man at fjerne dæmningen.

I 2014 var broen fritlagt – eller genfundet – og siden da, har den rødmalede stålgitterbro været en betydelig turistmagnet i det østjyske. Læs meget mere om broen hos Horsens Kommune.

Oplevelser ved Bryrupbanestien

Tuen mellem Horsens og Bryrup er cirka 35 kilometer lang (derfra går ruten videre til Silkeborg, hvis du har mod på mere). 

Nedenfor kan du læse mere om, hvad der venter på fra Horsens mod Bryrup. Du kan se et kort over strækningen hos Naturstyrelsen.

Horsens

Den gamle togstrækning gik helt ind til banegården i Horsens. I dag starter ruten dog På Egernvej tæt ved Fængslet. Kommer du fra banegården, kan du besøge Bygholm park og herregård (billedet) undervejs. 

Lundum Mølle

Efter nogle kilometer kommer du til Lundum Mølle. Her lå der engang et friluftsbad, men i dag er der i stedet lavet put and take. Her er bænke, hvis du trænger til et hvil.

Østbirk

I Østbirk er der mulighed for at tanke forsyninger. Du kan også kigge ind i Østbirk Kirke, som tidligere tilhørte det nærliggende Urup Gods og dets ejer, søhelten Peder Skram. I kirken kan du se ligstenen for Peder Skram og hans familie, og på kirkegården er der rejst en mindesten.

Den Genfundne Bro

Ved Vestbirk går stien over Den Genfundne Bro. Gør et stop og kig ned på den rislende Gudenå og slå dig evt. ned med madpakken ved en af bænkene.

Afstikker til Vestbirk Kraftværk

Tæt ved Den Genfundne Bro kan du tage en stikvej ned til Vestbirk Kraftværk. Værket er opført i 1924 ved en opstemning af Gudenåen, som samtidig skabte flere af de omkringliggende søer. Værket er stadig i funktion, men producerer meget lidt strøm. I stedet fungerer værket som formidlingscenter.

Brædstrup

Den tidligere stationsby er et stop værd. Her ligger der et par spisesteder, og området omkring den tidligere stationsbygning er omdannet til et rekreativt byrum. Der ligger også en stor park i byen.

Bryrup

Den oprindelige togstrækning endte i Bryrup. Først i 1929 blev banen forlænget til Silkeborg. De lokale kalder byen “Danmarks smukkeste hul i jorden”, fordi den ligger i en dal omgivet af bakkede skove.

Det er helt sikkert værd at gå lidt på opdagelse i Bryrups omegn, hvis du har tiden til det. En rundtur om Bryrup Langsø og Karlsø kan eksempelvis anbefales. 

Veteranbanen til Vrads

I Bryrup kan du få en fornemmelse af, hvordan det i sin tid var at rejse med tog på strækningen. En fem kilometer lang strækning mellem Vrads og Bryrup er nemlig bevaret, og her kan du køre en tur med nogle af de damplokomotiver og skinnebusser, som oprindelige betjente ruten.

Veteranbanen mellem Bryrup og Vrads

Veteranbanen i Bryrup er et sikkert hit blandt børn og togentusiaster. Du kan både køre med et af de originale damplokomotiver fra 1928 og med mere “moderne” skinnebusser fra 1952.

Turen bumler stille og roligt afsted gennem skoven og med udsigt til idylliske søer. Undervejs kan du hoppe af ved Skaaningbro Station, som må være en af landets mindste af sin slags.

Vrads er endestationen. Her kan du købe is og mad i den gamle stationsbygning, og du kan gå en tur i det grønne, inden turen går tilbage til Bryrup. Læs mere om veteranbanen og køretider på Veteranbanen.dk.

Billeder

Billeder

(Annonce)

Oplevelser i nærheden

Horsens

Læs mere

Klostermølle og Sukkertoppen

Læs mere

Ry og Gl. Rye

Læs mere

Silkeborg

Læs mere

Slaggård Banke

Læs mere

Vrads Sande

Læs mere

Links og kort

Den Genfundne Bro – info på Horsens Kommunes hjemmeside

Bryrupbanestien / Naturstien Horsens – Silkeborg – info fra Naturstyrelsen

Veteranbanen Bryrup-Vrads – info om toget